SEO

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og er, sammen med søgemaskineoptimering, den generelle betegnelse for alle de discipliner som indgår i arbejdet med at få dig til tops i søgemaskinerne, og dermed skabe mere trafik til din hjemmeside. Mere trafik skulle alt andet lige giver dig flere leads, flere kunder og mere omsætning.

SEO

On-Page SEO

On-Page SEO er den del af optimering af som foregår PÅ hjemmesiden eller webshoppen. En hjemmeside består af flere ting som man kan optimere på, bl.a side-titler, meta-beskrivelser, overskrifter, tekster osv.

Side-titler og Meta descriptions

Side-titlen (title-tag) og side-beskrivelsen (Meta descriptions) er to meget vigtige ting at have på plads i forhold til SEO.

Søgeresultat i Google

Din side-titel er overskriften i søgeresultatet, som både bruge og google læser. Så det gælder om at formidle sidens emne, samt en klar CTA (Call To Action), så bruger klikker sig ind på netop DIN hjemmeside, og ikke konkurentens. Google lægger særlig høj vægt på title-taget, så det gælder om at søgeordet med heri.

Meta descriptions er den beskrivelse som står under overskriften i søgeresultatet. Google tillægger den ikke nogen værdi, men det er stadig vigtigt at have en kort og lækker beskrivelse, som kan lokke brugeren til at vælge Din hjemmeside. Det er dog ikke altid at Google viser den beskrivelse du har skrevet, hvis Google mener at der er en anden stump tekst på din hjemmeside, som passer bedre til det brugeren har søgt på, så bliver den vist. Så sørg for at beskrivelsen er relevant for sidens indhold.

Overskrifter og tekst

Når man skriver en tekst til sin hjemmeside, er vigtigt at dele den op i passende afsnit med relevante overskrifter. Og det er især vigtigt at få lavet overskrifterne med H1, H2 og H3-headings, som fortæller hvor vigtige dine overskrifter er. Som udgangspunkt ville jeg bruge følgende tommelfingerregel:

  • H1: Din side/indlægs overskrift
  • H2: Underoverskrifter i brødteksten
  • H3: Evt. under-under-overskrift i brødteksten

Teksten på din hjemmeside er meget vigtig, da de fortæller Google hvad siden handler om. Derfor skal siden også indeholde det eller de ord, som du gerne vil findes på i Google – men overdriv nu ikke brugen ikke søgeordet, da det kan have en negativ effekt.

Ekstern SEO

Ekstern SEO er de ting som ikke foregår direkte på din hjemmeside, men som kan hjælpe med at skabe trafik. Ekstern SEO består bl.a af linkbuilding, som er en vigtig del af din SEO-strategi, da den er med til at få din hjemmeside højere op i søgeresultaterne hos Google. Men hvis linkbuildingen er lavet rigtigt, så vil mange af de indgående link være relevante, og du kan derfor modtage besøg direkte fra andre hjemmesider.

En andel del af ekstern SEO er de sociale medier, som f.eks facebook, twitter, Linkedin, Google+ osv., hvor der gælder om at skabe sig en tilstedeværelse, denne disciplin går også under navnet Social Media Marketing (SSM). Ikke nok med at en positiv tilstedeværelse skaber trafik til din hjemmeside, så sender det også en lang række positive signaler til søgemaskiner som Google og Bing, som bruger disse sociale signaler i deres popularitetsanalyser når de skal ranke en hjemmeside.

Sociale medier

Lokal SEO

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. mere info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close